Nuffnang Ads

Rabu, 20 Julai 2011

Kata ganti nama diri

Selamat pagi semua. Hari ni pelajaran kita adalah mengenai kata ganti nama diri. Ada macam cikgu tak? (pagi-pagi dah sengal kita ni...hahahaha....). Dulu pernah jugak nak jadi cikgu, tapi mungkin tak layak kot sebab dah beberapa kali pergi temuduga asyik kantoi jer.

Mungkin kita ni tak sesuai kot jadi cikgu. Tapi sekurang-kurangnya kita ada jugak pengalaman jadi cikgu ganti selama 3 bulan kat Sek. Men. Keb. Dato' Shamsudin Naim, Rantau pada tahun 2002. Merasa jugak la murid-murid panggil kita cikgu. Manis sungguh kenangan itu.......

Jadi cikgu ni mencabar jugak terutama mengajar di kelas yang dah hujung-hujung tu (kelas pelajar yang lemah).

Ok, kita sambung semula dengan pelajaran kita iaitu kata ganti nama diri. Korang bila berbual gunakan nama apa? Bukan apa, semalam tetiba pulak kita terfikir bila ada orang bahasakan diri dengan suaminya 'ayang'. Kita tak pernah pun bahasakan diri kita ayang walaupun Sayang panggil kita 'sayang'. Rasa lain macam pulak.

Tak romantikkan kita ni? Nak buat macam mana, memang kita rasa geli nak bahasakan diri 'ayang' dengan Sayang. Dari mula berkenalan dengan Sayang dulu pun kita dah bahasakan diri kita 'kita'. Kita rasa lagi mesra kita gunakan kata ganti nama diri 'kita' macam kita gunakan kat blog ni. Rasa dekat dan mesra jer kita dengan korang.

Walaupun nama kita Hilda, kita tak pernah sekalipun bila berbual dengan orang kita bahasakan diri kita Hilda atau Ida. Kita rasa macam janggal sangat kalau gunakan nama sendiri sebagai kata ganti nama. Nak termuntah pun ada......Kita tak biasa la.....

Selalunya kita akan gunakan kata ganti macam ni pada orang-orang yang berlainan :

1) Untuk Sayang              : kita
2) Anak-anak                  : ibu
3) Adik-beradik               : an / angah
4) Sedara-mara                : an / angah / orang
5) Mak/abah                    : orang
6) Kawan-kawan             : kita / I
7) Ipar duai                      : saya
8) Mertua                         : saya
9) Anak sedara kita          : mak ngah
10) Anak sedara Sayang   : mak su
11) Orang yang muda       : akak
12) Orang yang tua           : saya
13) Orang yang tak kenal  : saya
14) Bos/pihak atasan        : saya / I

Skema ke kita ni kalau guna kata ganti diri 'saya'?

Tiada ulasan: