Nuffnang Ads

Khamis, 10 Februari 2011

Me : Anak-anak

Kali ni kita nak citer pasal anak-anak pulak. Alhamdulillah, kita dah dapat sepasang. Lepas ni takde la pening-pening pikir nak anak lelaki atau perempuan.

Anak pertama kita bernama Muhammad Harith. Lahir pada 21 Oktober 2004. Kita lahirkan Harith kat Hospital Tuanku Ja'afar, Seremban walaupun masa tu kita tinggal kat Selangor. Maklumlah, kelahiran pertama mesti nak dekat dengan mak. Kita bersalinkan Harith dalam bulan puasa dan betul-betul time orang nak berbuka. Muak betul nak ganti puasa masa tu sampai terpaksa bayar fidyah sebab tak sempat nak ganti sebelum puasa yang berikutnya.

Sekarang ni Harith dah darjah 1 kat Sek. Keb. Senawang. Kita bersalinkan Harith ni secara ceaserian sebab jalan tak bukak-bukak walaupun dah induce 3 hari dan doktor dah pecahkan air ketuban. Bila air ketuban dah pecah, baby lama-lama lemas la kan. So terus ceaser. Harith ni lahir berat dia 4.2kg. Semua doktor terkejut sebab tak ada sorang pun yang jangka baby kita seberat tu masa check sebelum bersalin.

Lahir-lahir je nurse kasi tengok muka & jantina baby. Pertama kali pandang Harith masa tu kita terus teringat Dato' Muhammad Rahmat (arwah) mantan Menteri Penerangan. Muka Harith sebijik macam dia. Muka 4 segi dan mata sepet.

Seminggu selepas dilahirkan
Kecik-kecik Harith memang tembam. Semua orang suka pegang dia. Bila dah besar je kurus melidi....mungkin penat sekolah dan lagipun dia ada asthma.





Harith ni seorang yang manja dan kuat merajuk. Kalau kena gaya, dia akan baik sangat dengan kita. Dia juga seorang anak yang prihatin. Kalau kita tertidur dulu, dia lah yang tukang selimutkan kita. Dia ni kuat sangat bertanya. Bab-bab soalan cepu mas dari dia tu kita story lain kali ye.

Anak kedua kita ialah Nur Adriana. Lahir pada 23 Disember 2005. Beza setahun je dengan Harith. Dia pun lahir secara ceaserian. Disebabkan monthly check masa pregnant tu kat private, takdelah kena marah sebab jarak kelahiran yang rapat. Adriana lahir lewat 10 hari dari tarikh sebenar. Doktor pecahkan air ketuban jugak, tapi dia masih tak nak keluar. Anak-anak kita ni memang suka duduk dalam perut kita agaknya.

Bila dah beberapa jam dia tak nak keluar, doktor check yang dia dah berak dalam perut pulak, so terus hantar bilik bedah. Adriana lahir waktu malam kat Hospital Putrajaya. Adriana ni tak la seberat Harith, cuma 3.3kg je. Dari lahir sampai sekarang dia seorang yang kecil molek.

Sekarang Adriana belajar kat Tadika Gerak Minda, berhampiran dengan rumah kita.

4 hari selepas dilahirkan






Adriana ni pun anak yang suka memanjakan diri dan kuat cemburu. Dia tak suka kalau kita pegang anak orang lain, kalau Harith duduk dengan kita pun dia akan tolak supaya dia boleh duduk dengan kita. Kat rumah dialah yang akan memeriahkan suasana dengan suara dia yang nyaring tu. Kuat menyanyi dan berlakon. Kalau tak dengar dia menyanyi sehari tu kita dah boleh agak mesti dia demam atau tak sihat.




Tiada ulasan: