Nuffnang Ads

Jumaat, 28 Oktober 2011

Tak suka tau....

Baru-baru ni kita ada la belikan anak-anak 2 jenis kamus. Kamus pertama, BM-BI & BI-BM yang mana mudah untuk dia cari perkataan yang dia tak tahu dan tulisan kat kamus tu besar sikit dari yang dah ada kat rumah tu. Kamus yang sedia ada kat rumah sekarang ni adalah kamu BI-BM yang siap dengan penerangan sekali, tulisan pulak kecil dan kamus tu pun amatlah tebal dan susah anak-anak nak cari perkataan yang dia tak tahu.

Selain kamus tu, kat rumah kita memang dah ada kamus bahasa arab. Kita kan bukannya pernah ambil subjek bahasa arab, jadi mana la tahu nak ajar anak-anak perkataan dalam bahasa arab. Jadi tu yang terpaksa beli jugak tu. Kita beli kamus tu masa anak-anak umur 4-5 tahun sebab kat nursery dia orang belajar bahasa arab.

Kamus kedua yang kita beli baru-baru ni adalah kamus pintar yang terdapat peribahasa, simpulan bahasa, perumpamaan, kiasan dan lain-lain lagi.

Malam tadi kita cuba la soal Harith tentang apa yang dia dah baca kat dalam kamus pintar tu. Sambil lipat kain kita tanya dia tentang kiasan. Adriana pulak hanya duduk kat sebelah Harith sebab dia tak sempat nak baca lagi kamus tu sebab Harith bawak kamus tu pergi sekolah.

Kita    : Hitam macam......

Harith : Arang

Kita    : Degil macam....

Harith : Keldai

Kita    : Masin macam...

Harith : Garam

Kita    : Gemuk macam....

Dengan serentak Harith dan Adriana menjawab......macam IBUUUU........(sambil gelak bagai nak rak)

Waaaaaa................tak suka tau..........Geram jer tengok budak-budak ni........Takpe.....tunggu la ibu kurus nanti.......(tapi bila ibu nak kurus?????)


Tiada ulasan: