Nuffnang Ads

Khamis, 28 April 2011

Kalau dah bukan rezeki

Dah lama benar rasanya kita tak update blog ni.....

Dengan badan tak laratnya dan terdapat masalah2 sampingan membantutkan lagi kita untuk terus menulis di blog ini.

Hari ni baru la ada kekuatan untuk kita  menulis. Mula-mula tu memang malas nak tulis pasal citer ni sebab biar la kita sendiri yang tanggung kesedihan ini. Malas nak share citer sedih dengan orang. Kalau boleh nak shere citer happy je dengan orang.  Kalau citer yang sedih2 pun orang mungkin tak suka nak baca.

Tapi untuk di jadikan kenangan, kita abadikan kisah ini di dalam blog.

Minggu lepas 18.04.2011 (Isnin) kita mengalami sakit kepala yang amat sangat, tapi memandangkan kita tengah mengandung, kita tak ambil apa2 ubat pun sebab takut terjejas kandungan kita. Semasa mengandung kali ni kita memang kerap sakit kepala. Mula2 dulu ada juga ambik penadol tapi bila dah kerap sangat sakit kepala ni takut pulak nak makan penadol lagi.

Hari Selasa tu kita masih sakit kepala lagi, Sayang dah suruh kita duduk kat rumah je, jangan pergi kerja, tapi memandangkan kita dah selalu sangat MC tahun ni, (baru kerja 4 bulan je tahun ni, MC kita dah 7 hari) kita pergi jugak kerja walaupun kepala masih sakit dan badan rasa macam nak demam.

Petang Selasa tu kita dah rasa bahagian bawah perut kita sakit, maka terpaksa jalan perlahan-lahan. Kita dah bagitahu kat staff lab kita kalau kita tak datang esok maknanya kita MC. Memang dah dapat rasa badan tak sihat sangat.

OTW balik tu, kalau tak silap baru sampai area Bukit Mahkota kot, kita terasa ada cecair keluar, kita dah dapat rasakan macam air ketuban. Sepanjang perjalanan banyak kali jugak la rasa  cecair tu keluar dan bahagian bawah perut kita rasa sakit. Kita call Sayang bagi tahu keadaan kita. Sayang suruh kita terus pergi klinik, tapi memandangkan takut Sayang sampai rumah lewat dan kesiankan anak2 kat nursery, kita pergi ambik anak2 dulu kat nursery dan Kafa.

Sampai je kat rumah kita terus ke bilik air. Alangkah terperanjatnya kita bila kita lihat darah yang banyak....Kita terus bagitahu Sayang, dan kita tunggu Sayang sampai rumah untuk pergi ke hospital. Masa tu rasa berdosa sangat sebab tak dengar nasihat Sayang supaya tak pergi kerja hari tu.....Adakah semua ni terjadi atas kedegilan kita?

Kita pergi Hospital Tuanku Ja'afar. Kita kena masuk wad. Masa kat kecemasan doktor scan, baby aktif lagi, cuma dia nak doktor pakar check lebih detail lagi sebab tu kena tahan wad. Masa kat wad, doktor wad pun scan lagi sekali untuk tengok kandungan kita, Sayang pun tengok baby tu masih aktif bergerak bila doktor scan. Doktor pun kata tak payah nak risau sangat cuma banyakkan berehat.

Pukul 11pm Sayang pun balik sebab anak-anak ada kat rumah abang ipar, lagipun esok mereka sekolah. Kita pulak dah mula rasa ngantuk sebab tak dapat rest lagi... Tapi pukul 11.15pm perut kita mula rasa sakit setiap 5 minit, dah tu tambah pulak kita demam. Lama jugak kita menahan kesakitan. Sakit macam orang nak bersalin tu....

Pukul 1.30am kita dah tak tahan sebab sakit dan tak boleh nak tidur, kita panggil nurse dan nurse terus check. kemudian doktor pulak check. Masa tu air ketuban dan darah banyak keluar. Bila scan doktor kata kandungan kita dah tak dapat diselamatkan lagi.....Sedihnya......hanya tuhan yang tahu....Kandungan kita gugur di usia 15 minggu.

Masa tu jugak doktor mengeluarkan baby kita. Sakitnya hanya Allah yang tahu.....Bila doktor tunjukkan baby kita tu kita tak dapat menahan kesedihan.....Baby tu dah cukup sifat....anggota badannya dah lenggkap. jarinya pun cukup lima.....Masa tu rasa bersalah yang teramat sangat bila ingkar kata suami supaya tak pergi kerja....Lepas ni, kalau mengandung lagi, kalau tak larat tu kita takkan pergi kerja.....Tak payah nak fikirkan bos atau orang lain.....Dia orang bukannya tahu masalah kita....Apa yang mereka tahu hanya suruh kita buat kerja jer....

Masuk kali ni dah 2 kali kita gugur.

Baby kita telah selamat disemadikan pada petang Rabu tu.....dan baby kita tu Sayang namakan Muhammad Hazim yang bermaksud (yang tegas, bijak, cermat).

Walauapapun alasannya memang dah bukan rezeki kita untuk dapat baby tahun ni.....Hanya Allah yang mengetahui segalanya......Kita redha.....Dugaan kita ini tak seberapa kalau nak dibandingkan dengan orang lain....Ada orang lain yang mendapat dugaan lagi hebat dari kita....

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sabar ek kak...sori xdtg tgk akak cos nt akak lg sedih pulak...ape2 pun leh cube lagi...Tuhan nk bagi lagi bagus pd kite dgn bg dugaan hebat nie..(dikda)

Hilda berkata...

Takpe.....tq....

Tanpa Nama berkata...

Takziah kak..semoga terus tabah dan cepat sihat semula. ;)

Hilda berkata...

Tq Norin....

Ctot berkata...

ko gugur ye hilda...takziah....siannya...tu le jgn ikut sgt kuat keje mcm kak long tu....dia mmg xkan paham yg penting keje dia siap...mmg dh nampak bby boy ker?

Hilda berkata...

nak buat cam mana dah dapat bos yg gila kerja, maka kita pun terpaksalah jadi gila kerja, kalau tak kena bebel sepanjang hari....x kuasa nk dengar dia membebel & citer pasal kita kat satu bangunan tu....mmg dah nampak jantinanya....kita x nampak, husband kita yg nampak masa mandikan baby tu.....xde rezeki lagi....insya allah, tahun depan cuba lagi....doa-doakan ye....

Ctot berkata...

Chaiyok..chaiyok..usaha tangga kejayaan...Ida ada terjatuh ke....mbe sbb Ida travel g blk keje jauh2 kot.

Hilda berkata...

Tak ada terjatuh pun....kat rumah pun tak buat kerja atau angkat benda yang berat....Kita pun rasa sbb travel tiap-tiap hari dah tu lab skrg kan tingkat 2, mungkin kerap sangat turun naik tangga...

Ctot berkata...

Dah buat kad ibu mengandung ke @ penah scan tgk keadaan bby tak?Ntah2 uri kat bwh mcm Ct dulu ke?

Hilda berkata...

Dah buat kad tu masa kandungan 10 minggu. memang dah banyak kali scan...dr kata baby aktif dan semua ok.masa masuk wad ari tu pun scan jugak dan dr kata semua ok...dah bukan rezeki.....