Nuffnang Ads

Jumaat, 4 November 2011

Frust jugak la.....

Semalam baru kita tulis pasal soalan exam akhir tahun Harith dan petang semalam Harith dah dapat buku rekod kemajuannya.

Seperti yang dijangka, peratusan keseluruhan subjek adalah menurun. Sebelum ni dapat lebih 90% dan untuk exam akhir tahun ni Harith cuma dapat 86% je. Kita sedikit kecewa dengan penurunan peratusannya itu. Tapi kita tak boleh nak salahkan Harith jer sebab peratusannya menurun. Kita pun salah jugak sebab tak cukup masa nak bantu dia belajar. 

Untuk exam akhir tahun ni kita tak sempat nak suruh Harith buat ulangkaji dan latihan. Macam-macam hal berlaku sebelum Harith exam tu. Dengan kita yang kena pergi kursus, tak sihat, hal keluarga dan macam-macam la.

Walaupun kita sedikit frust dengan keputusannya, tapi kita masih lagi berbangga sekurang-kurangnya masih lagi dalam kategori A. Kita rasa tak patut terlalu bagi tekanan pada dia sekarang, takut nanti dia tertekan pulak dan langsung malas nak belajar. Dah la sekolah dari pagi sampai petang, malam pulak nak buat homework dah tu kalau kita tambah pulak dengan marah dia lagi, kita rasa bertambah tertekan budak tu.

Kita dulu sekolah pagi jer dan petang pulak boleh lagi main-main. Kita pun tak pasti bila masa kita buat homework. Lagipun kita ni bukannya pandai sangatkan sampai nak bagi tekanan kat anak-anak.

Sekarang Harith di kelas ke 2 dari 10 kelas untuk pelajar tahun 1. Harap-harap untuk tahun 2 nanti walaupun tak dapat masuk kelas yang pertama, dia masih kekal di kelas yang ke 2.


Semoga menjadi anak yang soleh dan bijak. Amin.....

Semoga diterangkan hatinya untuk mempelajari ilmu-ilmu yang bermanfaat.....

1 ulasan:

Lynn berkata...

Tahun depan zahin pulak da masuk darjah satu..risau...