Nuffnang Ads

Rabu, 23 November 2011

Sibuk dengan adat

Sebelum kita terus bercerita, kita nak minta maaf  dulu. Apa yang kita nak citerkan ni hanya untuk renungan kita bersama.

Kita memang anak jati Negeri Sembilan. Sebagaimana orang semua tahu, Negeri Sembilan ni berpegang kuat pada adat. Bagi keluarga kita pula masih mengamalkan adat-adat yang difikirkan tak menyusahkan banyak pihak. Ini semua terpulang kepada pandangan masing-masing.

Tak salah nak ikut adat tapi jangan sampai menyusahkan orang lain dan benda-benda lain tak di ambil kira. Baru-baru ni kita ada menghadiri satu majlis perkahwinan. Kita adalah di sebelah pihak lelaki. Kira bapa saudara kita la yang nak kahwin ni sebab ayah pengantin lelaki adalah 'Pak Su' abah kita. Kita panggil Tok Busu la.......(korang faham tak ni?)



Tok Busu kita ni tinggal kat KL. Anaknya dapat isteri orang Negeri Sembilan. Pihak pengantin perempuan ni terlampau menjaga adat sehingga agak menyusahkan pihak pengantin lelaki. Masa kita dari pihak pengantin lelaki ni datang bertandang ke rumah pengantin perempuan tiada sesiapa pun yang mempersilakan kami untuk menjamu selera sedangkan masa tu jam telah menunjukkan pukul 2 petang. Barang hantaran yang kami bawa pun memakan masa untuk mereka ambil.

Sesampai di sana kami tak tahu nak duduk kat mana sebab semua kerusi ada orang duduk (pihak pengantin perempuan). Kalau orang tu tengah makan takpe lagi, ni tidak. Mereka duduk sebab nak tengok pengantin bersanding dan tarian lilin di atas kaca. Pandai-pandai la kami cari makanan sendiri tanpa dijemput.

Ok la kalau mereka nak perkenalkan adat kat pihak pengantin lelaki dengan persembahan tu dan  mereka ada menjemput 'Kumpulan Anak Bochek' (betul ke ejaannya tu?). Tapi jangan la sampai tetamu yang datang ni tak dihiraukan.

Nasib baik la ada persembahan dari Kumpulan Anak Bochek ni, sekurang-kurangnya kurang sikit rasa tak puas hati dengan layanan dari pihak pengantin perempuan.




Tiada ulasan: