Nuffnang Ads

Rabu, 18 April 2012

Nak kongsi....

Hari Selasa minggu lepas adalah hari appointment Harith kat Klinik Pakar Kanak-Kanak di Hospital Tuanku Ja'afar. Harith masih follow up untuk kes asthma dia kat sana. Tapi sekarang ni dah jarak sikit tempoh appointmentnya iaitu 4 bulan sekali.

Asthma Harith dah makin berkurang, alhamdulillah.....tak perlu lagi nebulizer. Harap-harap dia semakin sembuh, tapi masih gunakan inhaler untuk kawalan setiap hari. Kami kat klinik tu lama jugak sebab selain dari jumpa doktor pasal asthma, Harith juga kena ambil sampel darah sebab nak tengok dia ada talasemia atau tak. Ntah berapa kali ambik darah pun kita tak tahu la sebab dah banyak kali jugak la Harith kena ambil darah untuk check talasemia tu.

Ini semua kerana Harith kelihatan pucat seperti orang kurang darah. Semasa appointment Harith hujung tahun lepas doktor dah mula suruh Harith makan folic acid. Jika dah makan folic acid bacaan hemoglobin (hb) tak ok maka ada langkah lain pula yang akan diambil.

Kita pun pelik, setahu kita Sayang dan kita tak ada pulak sejarah talasemia ni. Apa-apa pun kita nak yang terbaik untuk anak-anak kita. Jadi ikut jer la nasihat doktor tu.

Ok, kita kongsikan serba sedikit pasal talasemia ni kat korang. Harap-harap ia dapat menambahkan pengetahuan korang semua. Kalau doktor tak cakap pasal talasemia ni, kita pun tak rajin nak ambil tahu tentang penyakit ni.

Talasemia merupakan penyakit genetik sel darah merah. Pesakit Talasemia tidak dapat menghasilkan sel darah merah yang berkualiti dalam kuantiti yang mencukupi. Ini kerana gen yang mengawal penghasilan hemoglobin telah terjejas. Hemoglobin adalah satu protein di dalam sel darah merah yang berfungsi untuk membawa oksigen ke seluruh tisu-tisu di dalam badan kita.

Bagaimana Talasemia merebak?  Talasemia adalah penyakit genetik atau keturunan di mana anak mendapat gen Talasemia daripada ibu bapa. Ianya bukan penyakit berjangkit iaitu tidak boleh ditransmisi melalui darah, udara, air atau pun sentuhan fizikal. Lelaki dan perempuan mempunyai peluang yang sama untuk mendapat penyakit ini. Satu daripada 20 penduduk Malaysia adalah pembawa gen Talasemia.

Terdapat 2 jenis Talasemia yang utama iaitu Talasemia minor (pembawa gen Talasemia) dan Talasemia Major (Pesakit Talasemia). Pembawa gen Talasemia tidak menunjukkan sebarang masalah kesihatan tetapi seorang pembawa gen Talasemia boleh menurunkan gen Talasemia kepada anak-anaknnya. Manakala pesakit Talasemia major akan menunjukkan tanda-tanda sejak  dari umur 3-18 bulan.Antara gejala tersebut adalah seperti badan sentiasa lemah dan resah, kesukaran bernafas, perut buncit disebabkan pembengkakan hati dan limpa, tumbesaran terbantut dan terdapat perubahan pembentukan pada muka apabila anak semakin membesar.

Rawatan bagi pesakit Talasemia ini dikenali sebagai rawatan transfusi darah  sebanyak 1 hingga 2 kali sebulan  dalam seumur hidup pesakit Talasemia. Rawatan ini akan mengambalikan paras hemoglobin ke tahap yang lebih baik dan tisu-tisu di dalam badan akan mendapat bekalan oksigen yang mencukupi.  Namun, proses rawatan transfusi darah yang berpanjangan ini akan menyebabkan pengumpulan zat besi yang berlebihan di dalam organ-organ penting didalam badan seperti jantung, hati dan kelenjar endokrin yang akan terjejas fungsinya. Justeru itu, rawatan penyingkiran zat besi amat penting bagi pesakit Talasemia major. Ia boleh diberikan secara suntikan. Pilihan lain adalah pembedahan membuang limpa bergantung kepada situasi tertentu.

Tiada ulasan: