Nuffnang Ads

Isnin, 7 Februari 2011

Melentur Buluh....Moga berterusan....

Mendidik dari seawal bayi dilahirkan. Semua ibu bapa mengharapkan apa yang diajar dan pendidikan yang diberikan akan dapat diamalkan secara berterusan.

Begitu jugak kita semasa mengandungkan Harith. Sedari bayi di dalam kandungan kita dah mula mengajar bayi kita mengira. Sebab kita sukakan kira-kira.....Tapi tak jadi akauntan pun......Akauntan untuk keluarga sendiri je...Setiap langkah kita akan kira, masak pun macam tu jugak. Kalau nak goreng cekodok, setiap kali kita nak masukkan dalam kuali tu kita kira, nampak lampu kira, nampak kereta kira dan segala benda yang kita nampak, kita akan kira. Harap-harap anak kita pun suka subjek kira-kira ni.

Tapi apa yang penting, soal agama. Kalau boleh biarlah anak-anak kita mempunyai pengetahuan agama dan mengamalkannya. Sejuk hati kita bila anak-anak dengar cakap, ikut perintah, menghormati orang dan segala yang positif.

Dapat tunaikan solat dah cukup buat kita senang.

Kain sembahyang Adriana ni dihadiahkan oleh Mak Lang nya sempena birthday yang ke 5 tahun. Kita memang nak beli, tapi Mak Lang nya dah hadiahkan dulu. Sebelum ni Adriana kalau nak solat pakai tudung je.


Harith yang tengah kusyuk solat.
Harith ni kalau solat, tak boleh dengar bising sikit terus hilang konsentrasi. Kalau orang bercakap pun dia marah. Takut lupa apa yang dia baca. Tapi dia dah boleh solat sendiri. Adriana pulak masih follow kita setiap kali solat sebab dia masih tak berapa ingat bacaan. Tengah2 solat boleh lak dia bersuara, "kuat sikit bu, tak dengar". Memang kelakar mula-mula solat dengan dia. Apa-apa pun kita doakan agar mereka menjadi orang yang berguna dan berjaya di dunia dan akhirat. Amin.......

Tiada ulasan: