Nuffnang Ads

Selasa, 2 Ogos 2011

Biar betul.....

Ini bukanlah puasa pertama untuk anak-anak. Tahun-tahun sebelum ni pun dah pernah puasa. Kita mula ajar anak-anak puasa sejak umur 5 tahun.

Mula-mula tu puasa separuh hari jer, lepas-lepas tu baru la ajar puasa penuh. Penuh pun tak la penuh sangat, kekadang tu puasa dari makan jer, minum boleh. Apa yang penting dia cuba untuk berpuasa.

Memang menguji kesabaran untuk latih mereka berpuasa dan ragam dia orang adalah amat-amat berlebihan. Masa ni la kita kena pandai mengawal perasaan marah. Kalau marah-marah nanti langsung dia orang tak nak puasa.

Semalam, hari pertama puasa, anak-anak kita adalah melepek. Masa jemput balik dari nursery semalam Adriana siap nangis-nangis lagi nak minum air padahal cikgu (nursery) kata dia dah minum air kat dalam bilik air. Bila dah terkantoi tu, apa lagi siap nangis-nangis takut kena marah......

Kesiannya anak kita ni dahaga.....Semalam cuaca adalah panas, tu yang dia dahaga sangat agaknya. Kita tak paksa pun kalau dia tak larat nak puasa.....

Sebelum buka puasa semalam banyak betul permintaan Adriana, nak makan durian, buah jambu, ais krim, kentang goreng dan macam-macam lagi la.....

Uuiisshhh....biar betul budak ni, perut kecik jer, tapi nak makan macam-macam. Tapi memang banyak pun dia makan semalam. Hari biasa selalunya dia kurang makan. Elok jugak dia puasa tu, banyak jugak dia makan.

Kat nursery ada bekalkan makanan untuk berbuka bagi anak-anak yang berpuasa. Semalam Adriana dapat bekal mee hoon. Lepas makan mee hoon tu (siap tambah lagi) dia makan cekodok pisang, buah tembikai dan nasi. 

Sebab nak isi minyak kereta malam tadi, kita singgah Mc D belikan ais krim dan kentang gorang. Itu pun habis dia makan. Macam tak percaya jer kita tengok dia makan banyak macam tu.

Kita rasa kalau bawak dia kat pasar ramadhan lagi macam-macam yang dia nak makan agaknya....

Kita nasihatkan kat dia lepas dah abis makan semua tu supaya jangan ikut sangat keinginan nak makan banyak-banyak sebab kita disuruh berpuasa bagi merasai bagaimana orang miskin yang tak ada makanan. kalau dah makan banyak-banyak waktu berbuka, tak ada lah keinsafannya. 

Tiada ulasan: